PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MATERI LARI SISWA SEKOLAH DASAR

Saifuddin Saifuddin

Abstract


Learning Penjasorkes in primary school emphasis on different variations of the basic motion in games and sports, therefore it is expecting a factor of Penjasorkes of the student and the student's learning external factors it is not separated from the role of a teacher. This research aims to develop teaching  track and field materials  for elementary school students. The approach in this study classified as research and development that will produce products in learnings. Subjects in this study were students of class VI State Elementary School 40 Banda Aceh totaling 29 people. The process of developing a measuring tool of teaching materials run includes eight (1) observation, (2) consultation of experts, (3) the design of the product, (4) design validation, (5) design revisions, (6) simulation products, (7) product revision, (8) product testing, data research and then by using SPSS analyzed using quantitative and qualitative. The results of the studies that have been obtained on the basis of analysis and discussion, it can be concluded that the instrument teaching material material run for elementary school students is composed of fifteen statement items are teaching materials that are valid and reliable to have a level of authenticity that is being with the points index score of validity 0,501 and has a level of reliability with the points of reliability index score of 0,467, so that the product can be used in the development of teaching materials flee materials for elementary school students.

Keywords: Development, of Teaching, Track and Field Materials

 

Pembelajaran Penjasorkes pada Sekolah Dasar menekankan pada berbagai variasi gerak dasar ke dalam permainan dan olahraga, oleh sebab itu pendidikan jasmani sangat mengharapkan faktor dari dalam diri siswa dan faktor eksternal belajar siswa hal ini tidak lepas dari peran seorang guru. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar materi lari untuk siswa Sekolah Dasar. Pendekatan dalam penelitian ini tergolong penelitian pengembangan yang nantinya akan menghasilkan produk dalam pembelajaran. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VI Sekolah Dasar Negeri 40 Kota Banda Aceh yang berjumlah 29 orang. Proses pengembangan alat ukur bahan ajar lari meliputi (1) observasi, (2) konsultasi ahli, (3) desain produk, (4) validasi desain, (5) revisi desain, (6) simulasi produk, (7) revisi produk, (8) uji coba pemakaian produk, (9) hasil produk. Data hasil penelitian kemudian oleh dengan menggunakan program SPSS dianalisis dengan menggunakan kuantitatif dan kualitatif. Hasil dari penelitian yang sudah diperoleh berdasarkan analisis dan pembahasan, maka dapat disimpulkan bahwa instrumen bahan ajar materi lari untuk siswa sekolah dasar terdiri dari lima belas item pernyataan merupakan bahan ajar yang valid dan reliabel dengan memiliki tingkat kesahihan yang sedang dengan perolehan poin indek skor validitas 0.501 dan memiliki tingkat keterandalan dengan perolehan poin indek skor reliabilitas 0.467, sehingga produk pengembangan ini dapat digunakan dalam bahan ajar materi lari untuk siswa sekolah dasar.

Kata kunci: Pengembangan, Bahan Ajar, Materi Lari


Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Bina Aksara.

Ballesteros. 1993. Pedoman Latihan Dasar Atletik, diterjemahkan untuk PASI. Bandung: PT. Enka Parahiyangan.

Borg and Gall. 1988.Reseach Evaluation. Boston: Allyn and Bacon.

Djumidar, Mochammad. 2004. Belajar Berlatih Gerak-Gerak Dasar Atletik Dalam Bermain. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Harsono. 1988. Coaching dan Aspek-aspek psikologis dan alam. Bandung: CV. Tambak kusuma.

Moeliono. 1989. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud, Balai Pustaka.

Muhaimin. 2002. Model-Model Belajar.Jakarta:Rineka Cipta.

Munandar, Utami. 1999. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Munasifah. 2008. Atletik Cabang Lari. Semarang: Aneka Ilmu.

Nurgiyanto, Burhan. 1988. Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum: Sebuah Pengantar Teori dan Pelaksanaan. Yogyakarta: BPFE.


Article Metrics

Abstract views: 173   PDF views: 257